معاون بازرگانی پتروشیمی جم، در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی چالشهای پیش روی صادرات این صنعت را تشریح کرد
حامد طبیبی در خصوص عملکرد صادراتی در بازارهای بینالمللی، افزود: در سال مالی گذشته، درآمد ۵۵ همّتی، در بودجه پیشبینی شده بود که نسبت به سال قبل از آن، رشد قابل توجهی داشت و تحقق آن منوط به پارامترهای متعددی میشد.

فرهنگ اقتصاد _ این تحلیلگر حوزه بازرگانی ادامه داد: در برنامه سالانه تولید و فروش، بر اساس پارامترهایی همچون کف عرضه داخلی، آخرین پیشبینی قیمتهای جهانی، رصد شرایط رقبا، استراتژی نفوذ در بازارهای جدید و… درآمد سالانه، پیش بینی شده و در بازههای سه ماهه، مورد بازنگری قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه بازار به عنوان یک موجود پویا، همواره تحت تأثیر رویدادهای سیاسی، اقتصادی و عرضه تقاضا دچار تغییرات شارپی میشود، افزود: پتروشیمی جم با تولید هفتگی حدود ۱۴ هزار تن پلیاتیلن سبک خطی و سنگین، ابتدا بازار داخلی را از طریق بورس کالا تامین کند امّا برای مازاد آن، صادرات را محور قرار داده است و اینجاست که عملیات بازاریابی و مطالعات بازار، دریافت کننده سیگنال بازارهای صادراتی است تا متناسب با آن برنامه ریزی شود.
طبیبی با ابراز خرسندی از عملکرد فراتر از انتظار در سال ۱۴۰۳ و دستیابی به درآمد حدود ۷۱ همّت، دلیل اصلی این رشد را تغییر تمرکز از بازار چین به بازارهای با حاشیه سود بالاتر عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه با کاهش تقاضا در چین به سبب ورود پلنتهای جدید پلی اتیلن در آن کشور به مدار تولید، استراتژی تنوع در بازارهای صادراتی را دنبال میکنیم، خاطرنشان کرد: فروش در بازار زمینی، از نظر لجستیک و فروش، روند دشواری است امّا به دلیل حاشیه سود بالاتر از آن نسبت به سایر بازارها، درآمد جم را افزایش می دهد.
وی درباره مجموعه درآمدهای جم ادامه داد: فروش بین مجتمعی بر اساس طراحی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، فروش داخلی در بورس کالا (ریالی) و صادرات انواع گریدهای پلیاتیلن، اتیلن، بوتادین و بوتن۱ (ارزی)، سبد فروش جم را تشکیل می دهد.
تصمیمات ناگهانی و تبعات آن برای صنعت پتروشیمی
معاون بازرگانی پتروشیمی جم، یکی از چالش های پیش روی صادرات پتروشیمی جم و کل صنعت پتروشیمی را تصوری دانست که در بین برخی سیاستگذاران مبنی بر نامحدود بودن برداشتهای مالی از درآمد پتروشیمیها وجود دارد.
وی یادآور شد که این تصور گاهی منجر به تصمیمات ناگهانی می شود که اثرات نامطلوبی بر جای میگذارد.
حامد طبیبی به بخشنامه سال گذشته اشاره کرد که بر اساس آن صندوق حمایت از توسعه صنایع دریایی خواستار دریافت عوارض از کرایه حمل محصولات شیمیایی جم شده است، گفت: قانون این بخشنامه مربوط به سال ۱۳۸۷ و قبل از تحریمها است و در شرایط فعلی، باز نگه داشتن مسیر صادرات باید مشوق صادراتی نیز دریافت کند چرا که در بازار رقابتی بینالمللی، حاشیه سود صادرات، پایین است و این نوع بخشنامه ها، حتما نوعی خودتحریمی برای صادرات صنعت پتروشیمی است.
وی تاکید کرد: اگر کسبوکاری در ایران هنوز مزیت صادراتی دارد، با وجود همه مشکلات ارزآوری میکند و در بازارهای جهانی رقابت میکند (در حالی که رقبای آنها بسیاری از این مشکلات را ندارند)، نیازمند حمایت است. تصمیمات ناگهانی و بخشینگری در این حوزه میتواند آخرین فرصتهای توسعه صادرات در کشور را تهدید کند.
معاون بازرگانی پتروشیمی جم در پاسخ به سوال دیگری درباره بازارهای صادراتی اصلی پتروشیمی جم پاسخ داد: Land market شامل ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای حوزه CIS و چند کشور اروپایی نزدیکتر است و حمل کانتینری به چین و اروپا، بخش دیگری از بازارهای جم را تشکیل میدهد. صادرات به چند کشور آفریقایی نیز آغاز شده و امیدواریم در سال جاری، افزایش سهم بازار در آفریقا، دنبال شود.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: